Monday, October 26, 2009

Semur Ayam Cara Arab

Resepi ini adalah masakan Arab yang popular di Johor Bahru, ianya sedap dimakan bersama nasi minyak, nasi aidas, nasi bukhari, nasi tomato dan lain2. Biasanya lauk ini disediakan semasa hari2 perayaan, hari2 keramaian dan juga boleh dibuat makan seharian. Resepi ini tidak memerlukan bahan2 yg banyak dan mahal2 malah ianya sangat senang dibuat.

Bahan2nya :-

1 kg daging ayam atau kambing

Minyak sapi secukupnya

1/2 tin susu cair

3 inchi halia (diperah dan ambil airnya sahaja)

8 ulas bawang putih

4 labu bawang besar

1 buku bawang besar dipotong baji

1/4 botol perrins sauce

1/4 tomato sos

lada sulah secukupnya

6 buku kentang

1 batang lobak merah

1 ikat daun ketumbar

Garam secukupnya

Semur Ayam


Ayam dipotong 12 bahagian dan dicuci bersih lalu ditoskan (Daging kambing juga boleh dibuat masakan ini tetapi hendaklah dipotong pada 6 keping tiap2 1/2 kg). Bawang putih, bawang merah dan halia (ambil airnya sahaja) hendaklah digiling halus ataupun dikisar. Gaulkan pada ayam. Jika pada daging kambing, ramaslah hingga daging itu nampak putih.


Kemudian masukkan ayam atau daging yg telah digaul bersama bahan2 kisar ini ke dalam periuk dan tuangkan minyak sapi dan sedikit air dan taburkan serbuk lada sulah secukupnya. Masukkan juga garam secukup rasa dan didihkan dengan api yg perlahan2 selama 1 1/2 jam (jika menggunakan ayam pencen atau ayam kg atau kambing tetapi jika menggunakan ayam muda cukup didihkan selama 20 minit) dan barulah tuangkan susu cair. Didihkan lagi selama 1/2 jam dan jika ayam muda hanya perlu dididihkan selama 15minit sahaja.




Setelah itu masukkan tomato sos dan lobak merah serta kentang



masukkan juga Perrins sauce. Masukkan bawang besar yg telah dibelah baji dan juga seikat daun ketumbar. Didihkan lagi selama 3/4 jam atau sehingga semuanya telah benar2 empuk. Masakan ini hendaklah sentiasa dijaga2 jangan sampai rempahnya itu bertahi minyak. Masakan ini makan masa kira 3 1/2 jam kalau daging kambing atau ayam tua atau ayam kg. Jika ayam muda dalam 1 1/4 sudah empuk.












Peringatan :
Kentang itu jangan sekali sampai menggelupas supaya tidak berubah rasanya.
Ikutlah tertib masakan ini, jika tidak susu dengan tomato itu tidak menjadi satu dan rupanya berbiji2


Kaedah lain :
Lobak merah dan kentang boleh juga dipotong dadu dan direbus dicampurkan dengan kacang peas dalam tin dan taburkan ke atas lauk masa menghidangkannya. Ini lebih elok dibuat ke atas daging kambing dari ayam)



























3 comments:

nor64 said...

slm zu..first time akak jumpe resepi ni..akak mesti cube..zu pernah tak masak ungkek? kwn johor selalu bawak balik dulu..masak ayam kering2 ..katanya masakan Jawa..sedap tau..ungkep ke ungkek

nor64 said...

slm zu..first time akak jumpe resepi ni..akak mesti cube..zu pernah tak masak ungkek? kwn johor selalu bawak balik dulu..masak ayam kering2 ..katanya masakan Jawa..sedap tau..ungkep ke ungkek

Mama Vogue said...

Wsalam Kak Nor

Cubalah akak resepi ni. Ni masakan arab yg popular kat JB. Ungkep tuh memang masakan Jawa. Terkenal juga di Johor tak taulah kat daerah atas sana ada ke tak. memang sedap dan boleh bertahan lama. Nanti saya nak buat jugalah.