Monday, August 17, 2009

3 Lawan 1

Pada Sabtu yg lepas mama teringin sangat nak makan lempeng kosong cecah dengan sambal atau asam pedas. Memandangkan pada hari Jumaat sebelumnya, seorang kawan mama telah memberikan sedikit Asam Pedas Ikan Pari, jadi kuahnya masih ada baki lagi so mamapun buatler lempeng yg mama idamkan tuh. Perggggg........rasanya.......sampai sekarang terasa2 kat tekak. Boleh dikira dengan jari berapa kali mama buat lempeng kosong ini. Nampak macam simple tapi untuk penyediaan satu lempeng makan masa 15-20 minit tau. Sebab apa ....nak biar dia benar2 garing sampai dalam2. Lempeng ini sangat popular dalam keluarga mama. Pertama kali lempeng ini diajarkan oleh nenek saudara mama iaitu Arwah Hajjah Hamidah pada emak. Kalau Hari rayapun kami menziarah ke rumahnya pasti mama akan menyuruhnya buatkan lempeng ini untuk mama. Namun kini semua itu tinggal kenangan setelah Arwah kembali ke rahmatullah 2 thn lepas.
Pertama kali Adik makan lempeng ini dan dia ingatkan "Roti Canai". Lempeng kosong ini adalah sarapan kegemaran mama dan dahulu tiap pagi ke sekolah, lempeng inilah yg menjadi sarapan mama setiap pagi tanpa jemu2.



sarapan ku setiap hari semasa di alam persekolahan





Antara sarapan harian anak2 dan hubby

Berbeza pula dengan anak2 dan hubby, mereka lagi suka makan breakfast ala2 English ataupun American breakfast setiap pagi. Lagi satu mama setiap pagi memang tak sempat nak buat lempeng atau apa2 aje sarapan lain selain dari Nugget, Fries dan Hot Dog. Jadi inilah antara sarapan anak2ku setiap hari sebelum mereka ke sekolah. Disamping makan badam bersama susu segar.

Tapi oleh kerana penangan lempeng kosong mama pada Sabtu yg lepas, maka pada hari Ahadnya semua mintak lempeng kosong makan dengan sambal tumis.......



Resepi Lempeng Kosong


Bahan2nya:-
Sedikit tepung gandum
Air garam


Cara membuatnya :-

Gaul air bersama tepung gandum dan kacau rata sehingga sebati. Adunan tidak perlu terlalu cair dan jangan pulak pekat seperti membuat jemput2. Panaskan kuali dan lenserkan sedikit minyak. Curahkan sedikit adunan ke dalam kuali dan ratakan dengan belakang sudu. Masak dengan api yg kecil. Sentiasa gerakkan lempeng tersebut ke kiri dan ke kanan agar ianya tidak hangus. Jangan biarkan adunan diam di dalam kuali tanpa digerak2kan. Bila adunan kelihatan hampir garing terbalikkan dan lakukan sama seperti tadi. Adunan akan nampak menggelembung dan tekan2 dengan sudip besi. Terbalikkan semula dan bagi ianya garing sekata. Akihir sekali terbalikkan lagi dan bagi ia benar2 garing barulah diangkat. Proses ini memakan masa selama 15-20 minit. Makan panas2.

2 comments:

Mat Gebu said...

salam kak zura....kak, i love ur blue meakin...tergudaa!!..lagi satu kan set kangkung tu, cawan mulut jahat dia macam lain sikit kan...

Mama Vogue said...

Wsalam Mat.... meakin tu dulu2 emak punya dan akak ada tambah beli mana2 yg da x cukup. Cawan bunga kangkung mulut jahat tu memang lain dari yg lain. Koleksi emak masa mula2 baru kawin dulu hadiah dari arwah Atuk lelaki. Gold line dkt bawah dia tuh double tau.