Wednesday, August 12, 2009

Resepi Dari Itam Lagi










Hari tu masa mama melawat Bloh DF, mama lihat ada masakan cendawan berinti. Dalam hati berkata wah DF diam2 masak tunjuk kat blog sekarang ek. Lepas tu terus berYM dengan DF...Hahahahhaha.................rupanya si Itam punya resepi. Gambarpun yg Df dapat adalah ikhsan dari Itam. Tipah tertipu........








Lepas tu si Itam pun calling2 mama bila mama menyatakan kepadanya hasrat nak buat resepi tu. Itampun bagiler resepinya. Wow tak sabar nak mencuba. Sebenarnya lama da mencuba sebaik Itam memberi mama resepinya cuma lupa nak masukkan gambar.








Bila nak masukkan gambar rupanya cara membuatnya dah terdelete. Nasib baik gambar dah siap hidang ni tak terdelete lagi.





Ok mari kita tengok apakah bahan dan bagaimanakah cara membuatnya. Sungguh simple tetapi sedap sangat......





Cendawan Berinti Ayam





Beberapa keping cendawan kering
Isi ayam/ ikan tenggiri/ daging ke semua boleh
(Mama guna isi ayam atas permintaan anak2 dan suami)
Sedikit halia muda
Sedikit serbuk lada putih
Sedikit tepung jagung
Kicap cair
Daun bawang dicincang
Garam sesedap rasa










Cendawan direndam dalam air panas sehingga kembang dan buangkan pangkalnya. Ayam dicincang halus dan digaul bersama dengan sedikit tepung jagung dan lada sulah dan sedikit halia yg dicincang lumat. Gaulkan sehingga rata dan tuangkan sedikit kicap cair. Bila adunan telah sebati tepekkan pada belakang cendawan yg telah dibuang pangkalnya. Kukus sehingga masak.





Cendawan yg dikukus itu mama hiaskan lagi dengan sawi Jepun yg telah dicelur sebentar dan mama tuangkan dengan sos tiram sebagai kuahnya.



Cara membuat kuahnya

Sedikit sos tiram
Sedikit kicap cair
Sedikit daun bawang yg diambil pangkalnya yg keras sahaja
Sedikit tepung jagung

Kesemua bahan disatukan dan kukus sebentar lalu disiram ke atas sayur tadi. Akhir sekali bolehlah dituangkan dengan sesudu besar minyak bawang putih yg telah dipanaskan. Makan panas2.






No comments: