Thursday, May 15, 2008

Nasi Dagang Dari Bakal Besannnnnn...

Salam Sejahtera dan tak terhingga jutaan terima kasih pada Df dan keluarga yang sudi mengirimkan mama 1 TAN BERAS DAGANG........1000 tahun makan beras dagang...hahahha...beras mahal ma...terpaksalah menadah tangan pada DF nak dapatkan beras free....tup tup dapat beras dagang...
Sebenarnya minggu lepas mama dah masak Nasi Dagang nie tapi memandangkan masa yang begitu cemburu sekali melihat mama so terpaksalah mama tundakan untuk menempelkan kat dalam blog ni untuk jamuan mata korang ......mmmmm.....asik jamu mata bila nie nak dapat makan betul-betul ekk.....ekkkk....tu ekor kata orang Johor tu takkan dah makan nasi dagang masih nak ek... ek lagi...apa ekor kata orang Pahang lak...hahahhaha.......

Jom kita berdagang.....

tapi mula-mula sekali mama nak tunjukkan macamana nak buat acar rampai Johor...tapi acar rampai nie agak klasik sikit sebab...sebab mak yang ajarkan buatnya...mama belajar buat acar rampai nie masa mama nak amik SPM dulu...hahahhah lama dah.....sebab ingat lepas SPM nak kawin...kuang kuang kuang....


Mula-mula kita masak ini dulu......
Acar Rampai Dari Johor........ hemmm ni nak combinekan dengan Nasi Dagang Kuantan nie...almaklumlahkan nak berbesan so kene lah ganding-gandingkan masakan sebab nak buat satu ikatan suci...hahahhahaha....aduhhh gelak besar mama...Df...ooo Df.....jadi tak......berapa nak hantaran???hahahhahha................

8 tangkai lada kering
3 ulas bawang putih
2 inci kunyit
1 labu bawang besar
kesemuanya dikisar halus


bahan A
15 ulas bawang kecil belah 2
10 ulas bawang putih biarkan seulas seulas
3 inci halia dihiris


bahan B
3 tangkai cili hijau
3 tangkai cili merah
6 batang kacang hijau (cara orang lama masak...ikut resepi mak- tak ada tak apa)
2 batang lobak merah dihiris memanjang
2 batang timun dihiris memanjang
bahan A dan bahan B direndam dalam air seketika 1/2 jam


Tumiskan bahan yangtelah dikisar sehingga wangi

masukkan sedikit cuka


masukkan bahan A-toskan dulu airnya


masukkan bahan B dan gaul sebati


mmm dah siappun...jangan makan dulu besan lum datang..ehehheheh

Jom kita bersolok

3 ekor ikan kembung dibuang kepala dan direbus -cuci ikan dgn garam dan air asam jawa kalau tidak nanti hanyir

1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 inci halia
1 camca lada hitam

Bahan yang telah ditumbuk bersama 3 sudu kelapa parut putih dan lada hijau 12 tangkai dibelah di atas dan buangkan empulur dan biji lada



bahan tumbuk bersama kelapa


digaulkan bersama gula (biarkan dia rasa agak-agak manis)

sedikit kacang panjang ditabur dalam periuk


bahan yang telah digaulkan disumbat ke dalam lada sehingga mampat dan disusun di atas kacang panjang



curahkan dengan santan pekat hingga menutupi sebahagian lada- macam nie ke Df buat dia




kata Df kene masukkan budu dan sedikit lagi gula.... tapikan kat sini ada sedikit kesilapan yang telah mama buat...nak tau apa...mama tercapai botol black pepper sos dan telah memasukkan 2 sudu black pepper sos ke dalam kuah solok nie sebab mama ingat tu Budu...hahahhaha...DFFFFFFF tolong..... cepat-cepat mama masukkan budu lepas tu



Alamak kata Df biar sampai dia keluar dadih tapi mama tengopk dia jadi macam nie..mmmmmm



dan inilah akhirnya Solok Lada mama.....mana dadih dia jadi Solok Lada Black pepper...

Sebenarnya mama dah 2 kali buat Solok Lada nie dan yang pertama dulu tak letak Budu dan tak terbubuh Sos Black pepper dan ianya ada mengeluarkan seperti dadih iaitu santan yang telah menjadi pekat dan bersalut pada solok lada tuh....tapi hari nie sebab nak sambut menantu rumah jadi kelam kabut.....

Akhir sekali jom masak Kuah Dagang Ikan Tenggiri...eh bukan ikan tongkol ke...emmm...kami kat Johor nie tak makan ikan Tongkollah Df sayang, so mama gantikan dengan Ikan tenggiri batang...sedap jugak

Untuk membuat rempah

1 sudu ketumbar
1 sudu jintan halus
1 sudu jintan kasar
2 inci kunyit hidup
ditumbuk



1 labu bawang merah
2 inci halia
3 ulas bawang putih
kesemuanya ditumbuk


bahan ditumis sehingga naik bau

masukkan 1 sudu serbuk kari ikan


gaulkan sehingga sebati

bubuh santan pekat dan biarkan kuah mendidih sehingga ikan masak



macam nie ke Df

Jom kita kukus nasi


5 cawan beras dagang direndam 2 jam

3 ulas bawang kecil dihiris
1 camca halba
1 inci halia dihiris


beras dikukus bersama bahan hiris dan kemencar santan dan kukus sehingga masak arun


1 gelas santan pekat


bila beras telah masak arun masukkan pula santan pekat dan gaul-gaulkan sehingga sebati dan kukus lagi sehingga beras benar-benar lembut


Nilah dia Nasi Dagang yang diajarkan oleh bakal besan mama DF ataupun Myazara...ehehehehe...jadi ke Df macam nie.....?????
mana menantu mama nak jemput dia makan nie.....

sayang meh makan.............. mama dah masak nie...amacam boleh jadi mertua yang baik tak????

Nasi Dagang ini adalah salah satu makanan kegemaran mama dan mama selalu memasaknya menggunakan Beras Pulut yang dicampur degan beras basmathi. Ini seperti mana yang diajarkan oleh seorang kawan mama dari Trengganu iaitu Kak Sarah. Jauh mama belajar masak nasi dagang trengganu nie dari beliau......Apa khabar ya Kak Sarah sekarang, dengarnya dah bercucu ya.....mmmm terima kasih ya kak Sarah dan Abang Din. Jika ada masa ingin sekali berjumpa Kak Sarah yang kini entah dimana. Semoga Allah memberi kesihatan yang baik pada Kak Sarah dan Abang Din sekeluarga dan semoga berbahagia selalu.......Kak Sarah dan Abang Din seperti mak ayah kami pada suatu masa dahulu.....Semoga kenangan kita bersama dahulu menjadi suatu memori indah sepanjang hayat......Salam kasih sayang dari Zura, Joy, Anne dan Ajim....

kenangan belajar masak nasi dagang Trengganu di rumah Kak Sarah di Dorset Square....
Kepada Df yang sudi mengajarkan mama dan mengirimkan beras dagang ini, mama ucapkan ribuan teima kasih dan semoga Allah jua yang membalasnya. Mama doakan semoga Df sekeluarga beroleh kebahagiaan yang berkekalan sepanjang zaman.....Aminnnnnnnnn

Salam kekeluargaan penuh kasih mesra dari mama, papa, anne dan ajim......Semoga ikatan yang suci pasti akan terjalin..insya allah!
Paham eh maksud mama...ehehehe.....


Salam sayang dari mama...............

6 comments:

kuli-gomen said...

salam mama...... nampak macam sedap jer nasi dagang ngan solok lada tu..tapi tul ke solok lada tu kene taruh budu....macam tak caye je kene bubuh budu..rasa macamana yer....kat kedai takde lagi tu solok lada bubuh budu ni resepi terindah he heee...
nak try le nanti..

mama vouge said...

salam kuli......memang sedap, tuler nape tak nak datang hari tu kat umah..ehehhe.....mmm..ni resepi Df ada bubuh budu tapi sebelum nie mama masak tak bubuh budu ...sedap jugak.....

jenglotsengkek said...

kata bibik fesal dia orang kukus lada tu mama.. macam stim pernah dia buat tapi tak guna lada dia guna buah terung panjang yg tak besar sangat

jaketbiru said...

... teringin ... tapi.. tengok jer laaa...

mama vouge said...

oooo ye ke....mcm tuh ke tapi nie besan mama ajar mcm nie...nak try ler buat terung lak...tgok ya akan keluar di episod yg akan dtg

Nuts@Kacc said...

never coment b4 sbb tak cuba lagi...hehhe...ni nk komen skit la sbb dah cuba kan..

lia cuba acar rampai tu..ada bahan yg kurang skit la mama...gula n garam masa menumis..heheh..kalau tak ckp dua2 tu mmg tak rasa apa la..heheheh...tq mama fr the resepi..