Monday, May 12, 2008

Dari Permata Hati....sempena hari ibu

Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal...



Mak.....Terlalu bosan rasa duduk membilang hari.....Dah hampir sepuluh bulan mak pergi, Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa laginih....Mak tau tak.....itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....dan itu juga terakhir kali nya.

Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....nak tinggal kananak2 mak..... nak tinggal kandunia fana ni.....mak macam dah sedia.....Seminggu sebelum tu.....mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....kakak pun rasa hairan.....mak tak penah buat gitu.....pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak......tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam.......kengkadang siaran indonesia..mak terus tekun menganyam...Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak kekuburan...Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....pastu mak jemur karpet-karpet. ..pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..mak biarkan ruang tu kosong..rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..ada kat dalam almari.....ada kat dalam dalam beg.....ada dalam ASB.....ada kat dalam Tabung Haji..mak cakap tak berapa cukup lagi....ada kat dalam gulung tikar.....masa tu mak perasan takk..??kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...mak cuma gelak jer...eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..



Mak.....Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....bila malam tu kiter sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan. Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....mak tetap takmau pi hospital.... .dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk.. Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .tapi kiter berkeras juga pujukk..nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak..kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..Mak tetap tak bersetuju... ..mak memang degil..tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakitkami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital....



..Mak.....amponkan kami semua...kami nak mak sehat...kami sayang mak...kami tak mau mak sakit...kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....ampon kankami yer mak....Mak.....Malam itu abang bawa mak ke hospitaldan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,kiter kata nak beli kereta....Mak asyik tanya ajer..cukup ker duitt..kiter jawab pula...kalau tak cukup, mak kan banyak duit...mak gelak ajerr.....Lepas tu bila kereta kiter sampai....mak buat kenduri kesyukuran.. ....Dan kiter masih ingat lagi...bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....Punya la kiter takut...kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....Bila balik sahaja kampong....kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...mak tanya kenapa...?Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....Mak....tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...mak, kiter menipu mak kan..ampon kan kiter....Mak.....



Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006Bila tiba aja kat hospital....nurse tengah balut mak dengan kain putih.....mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn



Mak tau tak....Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...Adik kat sebelah diam melayan perasann...Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...jalan di depan terasa makin kelam.....airmata dah tak mampu di tahan....Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...di sebab kanpagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..kosong. ...sekosong hati ini......Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.......terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....



Mak......Kiter masih ingat lagi...Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...Jam 11.00 pagi mak di mandi kan....Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....Mak perasan tak...?Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buatgitu...jangan nangis ya.."Bila makcik tu kata gitu...lagi laaaa laju airmata ni..tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....Mak.....Sampai takat ini suratni kiter tulis.....kiter nangis ni.....Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....Takder orang yang bangun lagi.....kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...kiter rindu kat mak..!Takpa la....nanti bila kita selesai sembanyang subuh,kiter baca yassin untuk mak...mak tunggu ya..!



Mak..Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .Semua anak2 mak mengelilingi mak...menatap wajah mak buat kali terakhir....Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...Mak rasa tak....masa tu kiter sentuh dahi mak....kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....Kiter tak mampu nak cium mak...kiter tak daya....kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...Airmata kiter tak boleh tahan....Mak mesti ingat kanyang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...badan akak terasa panas...makk...anak mak yang seorang tu demam....Mak tauu...cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanahperkuburan.. .Mak.....Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...Begitu terasa kehilangan mak...boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib...Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...semakin kiter tenung terasa semakin sayu...tangisan tak dapat dibendung...Mak tauu...kiter cubabertahan...memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...Kiter rasa nak telefon mak...nak cakap dengan mak....anak mak yang ni dah tak betul kan..?Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...Puas la kakak memujuk kiter...Akak kata...." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."Dan akhirnya akak juga nangis.....Mak tau tak..di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...rasa nyilu sangat...menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....



Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....Mak....cukup la sampai sini dulu....kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu.....kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan....kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...esok kiter ingat nak tulis suratkat ayah pula....Mula2 kiter tak tau nak hantar mana suratnih...pastu kawan kiter bgtau...simpan je buat kenangan..Kiter cuma tau alamat ni aje...Takper yer mak...kiter kasi orang lain baca...Kiter stop dulu...sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...akhir kata untuk mak,I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..sampai masuk unibesiti..sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...boleh rasa duduk kat negara orang...sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..



Sekian terima kasih,Yang Benar Anak mak yang dah tak degil



suratini berjaya 'menyentuh' banyak hati...selain mampu mengingatkan jasa ibu kita di Malaysia, iamampu menaikkan semangat kita utk terus berusahadalam lapangan masing2,dgn izin Allah s.w.t. InsyaAllah..

Juga sesuai dihadiahkan kpd anak2(bg yg sudah memiliki cahaya mata) supaya anak2 kita sentiasa lembut hatinya kesan daripada mmbaca suratini,insyaAllah. .



Terima kasih saudara umarzahrawi kerana menghantar suratini kepadaiLuvislam.com



<http://iluvislam.com/>. Suratini saya bacakan ketika majlispenutup Islamic Awareness Week di Kolej Yayasan UEM suatu masa dulu. Ramai yang menitiskan air mata ketika itu.



begitu sayunya hati mama bila membaca coretan itu....begitu murahnya airmata ini ......dan kini mama juga telah menjadi seorang ibu dan coretan ini benar-benar memberi kesan yang mendalam pada diri mama.....seorang ibu mempunyai ramai anak tetapi ramai anak-anak hanya mempunyai SEORANG IBU...........



Bertambah sebak, terharu dan gembira bila sekarang ini anak-anak mama telah tau mengharugai kasih sayang mama........



Takku pinta balasan semuanya ini....hanya satu harapan mama pada Anne dan Ajim....Belajarlah dengan bersungguh-sungguh agar kelak kamu menjadi insan yang sempurna dan tinggi harapan mama agar anak-anak mama menjadi anak-anak soleh dan solehah............




Pada 05/05/2008 - Pagi-pagi mama telah menerima sekuntum bunga dan sekeping kad dari Anne.....Tak tertahan airmata......terima kasih sayang........



11/05/2008- Ajim menghulurkan sekuntum bunga yang dibuat sendiri di sekolahnya..... Bangga dengan kreativiti Ajim..... I Love u Darling




Coklat untuk mama dan sekuntum bunga Tulip dari Ajim dan sekeping kad dari Elite Ceria Kindergarten.......istimewa untuk mama...............




Sekuntum bunga tulip dan sekuntum bunga mawar yang sangat bererti buat mama




yang paling menyentuh dan terasa sangat sebak adalah hadiah set mutiara hijau ini.....nak tau kenapa? Anne sanggup berlapar entah dari bulan bila dia mengumpul wang saku demi untuk menghadiahkan mama set ini. Harganya RM50.00. Anne tau mama suka pakai rantai macam nie...sebab tu Anne belikan mama.............Ya Allah ..........tiada apa yang terucap hanya air mata ...... Tak tergamak mama nak terima bukan kerana tak suka tetapi pengorbanan Anne yang sanggup berlapar sampai sakit perut dan akhirnya papa telah menggantikan duit RM50.00 Anne..... So kira nie dari papa ke dari Anne?......




kesemua hadiah yang mama terima ...................





Rupanya Anne masih tak berpuas hati.......ada lagi hadiah dari Anne.... Teka apa dalam kotak tuh




dan akhirnya nilah semua hadiah yang mama dapat dari 2 orang anak mama..........Dalam kotak tu adalah duit RM5.00 dari Anne....Sekarang papa dah pulangan Anne duit tu tapi Anne nak kasi jugak mama RM5.00...Bolehkan mama...............



Terima kasih sayang.......Mama sayang semua anak-anak mama..........



Ya Allah kau lindungilah anak-anakku dari segala tipu muslihat dunia....Semoga anakku menjadi anak yang soleh dan solehah..................... Amin.........................







2003 & 2004



2005


Kad sempena Hari Ibu dari Anne sewaktu dia berada di tadika yang masih mama simpan sebagai kenangan..........................




Ya Allah kau Rahmatilah kami sekeluarga....................Amin.................


Wassalam

2 comments:

Anonymous said...

salam Ikhwan

mama vouge said...

salamm........siapa lak nie? ehehhehe