Monday, July 28, 2008

Yok Kita ke Singapura

mmmm....... jom kita ke negara jiran yg dekat sekali ngan Johor Bahru.......Tulah negara dimana emak mama dilahirkan dan kebanyakkan keluarga sebelah emak masih di sana. Di sana juga mama dibesarkan oleh nenek sebelum bersekolah. Masih mama ingat bermandi manda di laut Punggol. Semua tuh masih segar walaupun kampung nenek dah lama pupus.


kalau tidak kerana bintang
trek tek tek......
tidak bulan terbit tinggi
kalau tidak kerana tuan
takkan kami datang kemari
trek tek tek.......


pasang pelita diwaktu senja
biar menyala sampai ke pagi
trek tek tek.....


apa lagi da????........... lupa lahhhhhh,


Tulah antara lirik lagu yg popular semasa mama kecik2 kat spore dulu yang sering dinyanyikan oleh ibu saudara mama. Busu Leha. Baiklah bukan lirik lagu yang mama nak cerita tapi mama nak menjamu korang ngan satu resepi istimewa yang sangat popular kat Singapura nie.....Mee Siam Singapura. Mee nie menjadi makanan kegemaran kami sekeluarga. Paling sedap Nenek mama iaitu Hajjah Rahimah bila dia memasaknya dan mama berasa puas hati kerana belajar masak mee ni dengan beliau dan terimakasih kepada Mak Uteh Saerah kerana selalu memberi resepi2 istimewa dari Singapura. Patutlah Pak Uteh Mail tak turun2 berat badan eheheehhe...jangan mare......

Baiklah jom sekarang kita ke dapur.....menyediakan mee nie taklah susah sangat kerana tak banyak bahan yang diperlukan tapi penyediaannya agak leceh sedikit. Baiklah perutpun dah lapar nie.

Langkah 1:

Kita mulakan dengan membuat kuahnya dahulu.

1 labu bawang besar

1 labu bawang putih



Tumiskan bawang kecik sebanyak 3 ulas

Kemudian masukkan 3 mangkuk cili kisar

dan segenggam udang kering dikisar halus


Ditumis sehingga garing dan kemudian masukkan sedikit air



Masukkan 1 botol tauchu



Semangkuk santan



Kepala udang dan kulit udang dicuci bersih dan dikisar halus

Tapiskan kepala dan kulit udang dan diambil airnya dan masukkan ke dalam kuah dan masukkan air lagi. Kuah hendaklah tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair. Masukkan gula, garam dan asam jawa. Boleh ditambahkan dengan asam keping jika ingin rasa masam yang lebih. Kuah mestilah berasa masam dan manis.


* kepala udang dan kulit udang sangat enak jika kita gunakan untuk membuat kuah mee, takkira mee apa jua.

Langkah 2

Kita Menggoreng mee pula.

Caranya sama seperti kita membuat mee siam goreng tetapi tidak memasukkan dengan berbagai rencah dan cuma menggunakan sedikit lada. Di sini mama menggunakan 2 bungkus mee dan sila kurangkan bahan-bahan mengikut keperluan


1 mangkuk cili kisar

1 labu bawang sederhana besar
1 labu bawang putih
kedua bahan di atas di tumis sehingga wangi

1/2 kg udang sederhana besar


Masukkan udang dan tumis lagi


masukkan mee



masukkan taugeh, kacau-kacau rata dan balik-balikkan kemudian matikan api
Langkah 3
Sesudah menggoreng mee, mari kita menyediakan sambalnya pulak. Caranya samalah macam kita buat sambal tumis ikan bilis. Kalau korang tak tau gak buat sambal tumis ikan bilis , meh mama tunjukkan.

Cili , bawang dikisar dan ditumis sehingga hampir garing dalam api yg kecil supaya tidak cepat hangit. Masukkan ikan bilis dan air asam, gula dan garam. Biarkan sambal agak garing.
Langkah 5
Sekarang sediakan bahan-bahan untuk santapan


Sambal Ikan Bilis

Telur Rebus dibelah 2 atau mengikut suka
Kucai mentah dipotong potong

Tauhu yang dipotong dadu dan digoreng
* Tektik menggoreng tauhu goreng ketika minyak masih belum panas agar lapisan luar tauh u nampak cantik dan masukkan sedikit garam agar tauhu tidak melekat

Limau kasturi dibelah 2
Langkah 6
Cara makan nak kasi tau gak ke? Ini sudah kes teruk ehehhee.......

macam nilah caranya

Kuah mee

Tuangkan pada mee dan makanlah masukkan ke mulut dan ngap......
Apapun mama masak di rumah tuh...namun si Adik cuma makan ini saja..........................

Nestum segera........ sian betul.......
Eh ada langkah-langkah lagi ke.......

Ni siapa lak nak makan


Dalam mangkuk plastik pulak

Siap berbungkus lagi...dan langkah mama pula adalah ke...................
untuk langkah seterusnya


Melangkah ke rumah Adik kesayangan.....Azuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
Wei Azu nape aku call tak angkat-angkat...aku datang pun nyorok dalam bilik.........hari dah nak maghrib nie......

Istimewa buat Nenekku Hajjah Rahimah semoga Nenek sehat dan gembira selalu di samping cucu-cucu dan cicit-cicit tersayang....... Buat Mak Uteh Era, Long Ina, Busu Leha, Uda Tijah, Auntie sekha, Chik Julia dan semua ibu saudara kat sana tuh yang selalu menjengah Blog Zura nie terima kasih Zura ucapkan di atas tunjuk ajar, kasih sayang dan didikan. Buat sepupu2 Iwan, Yana, Farhana, Wani, Anis, Fida, Liana, Fatin, Ila, Gedung, Hafiz, Amir, Akhir, Akil, Juwita, Debab, Comel, Faizal, Rizal dan lain-lain lagi yang tak disebutkan tu jangan marah ramai sangat......Terima kasih sebab selalu melayan kami yang macam itik gembo gembo nie....Buat Iwan, Yana dan Farhana terima kasih ler bebanyak sebab selalu jadi kami punya money changer yang murahh ati...paham paham ler ya.......
Buat Amir dan pasangan......
Amir and Sandra, congradulations and best wishes on your upcoming Marriage. Looking forward to seeing you Amir after all these years and meeting your beautiful bride to be. May God's blessings be upon this union and bring you both many years of joy and happiness.

Buat kawan-kawan yang berada di singapura seperti Mia, Baby Darling, Mas, Wati dan lain-lain...semoga berbahagia...........
Selamat menjamu selera.....





























4 comments:

arZOoo said...

wakakakakak.... aiyakk mama sori ooo...lepas balik keje terus titon n hp silent mode...lepas bgun terus bela pokok bunga kat depan umah, mama dtg tuh baru masuk bilik nak bersiram, dgn kelam kabut nyer sarung seluar yg munasabah sket, seksii oooo..kekekekek..cuba nengok muka rituh kan ker cam pecah umah nyer muka...tengkiuuuu ma, slurppppp mee...heehhehehehe

mama vouge said...

kekekkekeke.........seksi giler ko azu ngan G-String.....patutler aku panggil dok nyorok dalam bilik.

suteraunggu... said...

haiii mama wow bestnya tgk resepi dr mama nie semua...buat air liur meleler ahhhh...tgk mee siam tu sedapnyaaa..untung arzooo dapat rasa kalau mia dekat sure dapat makan free dr mama jugakkan...hehehehe

mama vouge said...

hi mia...yup mia kalau mia dkt dgn mama surelah mama akan hantar ke umah mia. ehehhehehe nantilah kita jumpa di spore ya...