Tuesday, December 15, 2009

Piring bentuk Bunga Lawang dan Bintang

Twinkle, twinkle, little star
How I wonder what you are
Up above the world so high
Like a diamond in the sky
When the blazing sun is gone
When he nothing shines upon
Then you show your little light
Twinkle, twinkle, all the night




Semua antara kita pasti pernah mendengar lagu ini dan merupakan lagu yg sering kita nyanyikan kepada anak2 kita sewaktu mereka kecil2 lagi. Emak2 kitapun menyanyikan lagu ini kepada kita sewaktu kita masih bayi dan kanak2. Selain lagu Twinkle twinkle ini, lagu Jack And Jill yg selalu emak menyanyi bersama mama dulu2. Kakak dan Adik juga semasa mereka kecil pandai menyanyi lagu itu.
Indah sekali kenangan kita menyanyi bersama emak tersayang sewaktu zaman kanak2. Lebih indah lagi bila kita ajarkan kepada anak kita dan sewaktu mereka mula berjalan jatuh mereka menari dengan lagu ini terkedek2. Tak puas rasanya melihat zaman anak2 sewaktu mereka mula berjalan jatuh. Comelnya rasa dikala itu walaupun tak comel di mata orang tetapi amat comel di mata kita.




Bukan hanya lagu sahaja kenangan kerdipan bintang itu tetapi juga pada piring kuih putih jernih ini. Piring ini juga dijadikan sebagai hidangan sewaktu hari raya dan hari2 tertentu pada sewaktu waktu dahulu.







Mangkuknya juga boleh dijadikan sebagai air cuci tangan yg dialas piring. Kata emak tak sopan sungguh kalau air mencuci tangan tak beralas piring dan tuala kecil. Dulu kalau air cuci tangan dihidangkan bersama kuih muih pastinya di dalam air itu dibubuh sedikit kelopak bunga dan hirisan limau. Sekarang ada tak orang buat lagi. Ya ...masih ada..... di rumah kami!

1 comment:

nor64 said...

asskm zura..

piring ni pun cantik..akk dapat 1 hasil barter..pun jadi la..asal ada buat kenangan zaman silam.....nanti raya tahun depan akk nak guna untuk tetamu...