Wednesday, April 15, 2009

Koleksi Kesayangan Mama (2) Mangkuk Dan Piring Antik


Barang-barang ini adalah dari Emak dan juga pemberian mertua serta Nenek. Ada lagi tak agaknya keluaran koleksi-koleksi seperti di bawah ini.



Mangkuk Puding tahun 60an keluaran Johnson Brother England. Sayangnya mangkuk kecil ini cuma tinggal 2 biji saja, yang lain semua dah pecah. Lama terperap dalam almari, mama keluarkan sebagai display dalam koleksi pinggan2 antik mama.


Piring kuih sekitar tahun 50an. Sangat unik dan menarik. Terdapat dalam warna pink, hijau dan putih dan ini adalah milik emak dahulu dan juga nenek. Kesemuanya 12 biji dan 6 biji telah diambil kakak mama.




Piring kek berwarna putih jernih dan koleksi ini cuma tinggal 3 keping dan yg lain pecah tetapi mama ada 1 lagi set piring kek yg sama pattern tetapi berwarna pink jernih yg masih lengkap....Tunguuuuuu di entry yg akan datang....


Koleksi piring2 kuih, kek dan mangkuk mencuci tangan yg dah jadi antik sekitar tahun 1950an


Balang menyimpan kuih kaca yg tidak kedap udara sekitar tahun 1950an dan 1960an


Mangkuk cuci tangan ataupun orang Johor cakap Air setangan, biasanya dulu2 disediakan time raya bila makan biskut, maka air cuci tangan ini disediakan dalam mangkuk kecil begini dengan sedikit aje air. Mangkuk ini akan disediakan berlapikkan piring dibawahnya dan mangkuk dialas dengan tuala kecil yg dilipat kelopak...nantilah bila senang mama tunjukkan.


Mangkuk besar puding sekitar tahun 1950an








Pyrex USA corak gambar binatang sekitar tahun 1950an. Yang ini tak boleh dibuat display sebab ada gambar binatang. Sayang nak guna sebab keluaran ini da tak ada lagi.







Byeeeeeeeeeee

1 comment:

nassir said...

salam kak zura

piring kuih ni mmg ramai orang tgh cari skarang..
susah nak cari ni